Hoi
Wat de koeling betreft, dat kan je inderdaad op twee manieren doen.
-Ofwel je lcd koelen
-Ofwel de warmtebron meteen koelen, namelijk de lamp
(ofwel allebei)
Als je het lcd wilt koelen, kan je een ventilator plaatsen die lucht van buiten je behuizing tussen de fresnels en het lcd blaast
Als je de lamp wilt koelen, moet de lucht inderdaad van de lamp weggezogen worden. Er wordt beweerd dat de lamp dan minder snel gaat springen of barsten. In je OHP zit waarschijnlijk een koelingsmechanisme ingebouwd die de 800W lamp koelt. Die zou je alvast kunnen recycleren en gebruiken.
Fans kan je vinden in kapotte pc-voedingen, een 12V adapter van een oud of kapot elektronisch apparaat kan dienst doen als voeding. Maar je kan ze ook nieuw kopen natuurlijk..
Naast koeling door luchtverplaatsing, kan je het lcd ook koel houden door een glaasje tussen de lamp en de fresnels+lcd constructie.
Een IR/UV filter is een glaasje die de eigenschap heeft om IR-licht (warmte dus) en UV licht tege te houden.
Wat het UV filter betreft, kan je je er de noodzaak van afvragen. De meeste HQI-lampen hebben standaard een UV filterende glasmantel (UV STOP), dit zou het UV licht dat de lamp uitstraalt dus eigenlijk ook al moeten tegenhouden. Het UV licht zou na verloop van tijd je lcd aantasten, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Zelf gebruik ik geen UV filterend glaasje (hqi is wel UV STOP) en na een jaar frequent gebruik heb ik nog niets gemerkt. De kleuren blijven ‘levendig’ (in de mate van het moigelijke) en het contrast ook.
Wat het IR licht filteren betreft, dat is wél belangrijk. Je kan bijvoorbeeld al een stukje gehard glas gebruiken, dat kan tegen de hitte van je lamp en filtert ook al voor een stuk de warmte. (ik zeg het je omdat ik las dat je het zo goedkoop mogelijk wou houden..)
En ik heb ergens gelezen dat (gehard) glas zowiezo de eigenschap heeft van UV licht te filteren.
Voor de lichtset (alles ; 250W HQI lamp, armatuur, ballast, starter) zou ik 45€ vragen + verzendkosten (tenzij je er om kan komen, ik woon in België, Leuven).
Groetjes en succes !
ps,
lumenlab.com/wiki/index.php/DIY_Projector_Guide