Home Forum
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?

[15"] [ohp] beamer. (overzetten in zelfgemaakte ka
(1 viewing) (1) Guest
Go to bottomPage: 1
TOPIC: [15"] [ohp] beamer. (overzetten in zelfgemaakte ka
[15"] [ohp] beamer. (overzetten in zelfgemaakte ka 6 Months, 1 Week ago Karma: 0
Hallo allemaal,

ik ben zelf begonnen met het maken van een ohp projector beamer.
ik had de projector goedkoop op de kop kunnen tikken.(kinderman 800 watt)
ook een tft heb ik kunnen krijgen en meteen gestript.
ik heb ook de anti spiegel laag er af gehaald.

ik had dit alles in elkaar gestoken met een houten frame voor het tft scherm.
hierdoor kwam niet het hele beeld op mijn scherm en daar stoorde ik mij enorm aan.

ik ben nu van plan de hele ohp uit elkaar te halen en dan zelf een kast te maken met de spullen uit de ohp. ik heb dan volgens mij alleen een nieuwe en groteren fresnel nodig. klopt dit? of heb ik nog meer nodig om mijn hele 15" tft scherm er volledig op te krijgen?
zodra ik mijn tekeningen af heb. ga ik foto's maken.

graag hoor ik van jullie.
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
The administrator has disabled public write access.

Re:[15"] [ohp] beamer. (overzetten in zelfgemaakte ka 6 Months, 1 Week ago Karma: 0
hier een ontwerp van de buitenkant van de Beamer.
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

Re:[15"] [ohp] beamer. (overzetten in zelfgemaakte ka 6 Months, 1 Week ago Karma: 0
(ik heb een ontwerp gemaakt in paint, maar hoe kan ik deze toevoegen aan het forum?)
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

Morgen ga ik beginnen met het uit elkaar halen van mijn OHP en deze in een kast maken. ik bestel een nieuwe fresnell die de grote van mijn 15" tft scherm aan kan. en een iv/uv glas plaat. deze plaats ik voor de licht bron. daarna komt de fresnell dan het tft scherm. dit alles word opgevangen door de standaard kop van de OHP. en het is de bedoeling dat deze het mooi weergeeft op mijn 100" projectie scherm.

voor ik de OHP uit elkaar haal heb ik nog een aantal vraagjes:
zijn de spullen die ik uit de OHP haal bruikbaar voor mijn nieuwe fresnell?
heb ik nog meer nodig dan 1 grotere(nieuwe) fresnell en een uv glas plaat?
hoe bereken ik waar alles precies moet komen?
als ik mijn OHP in een eigen kist heb gebouwd. kan ik de kop van de ohp niet meer bewegen. hoe kan ik er nu voor zorgen een scherp beeld te krijgen?

ik hoop dat er zo snel mogelijk geantwoord kan worden. dan kan ik morgen beginnen en heb ik met een beetje geluk de beamer volgende week af.

Groetjes,
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

hoi,

je kan eens een kijkje nemen op de wiki van deze site, daar staat al een hele hoop uitleg die je een heel stuk verder kan helpen!

succes!

om kort te antwoorden op een paar vraagjes van je;

-de fresnel in een ohp bestaat eigenlijk uit 2 fresnels (aan de randjes aan elkaar geplakt). Er bestaat een hele discussie over het wel of niet 'splitten' van een fresnel-lens. Blijkbaar zou het beeld scherper zijn wanneer je de fresnels uit elkaar haalt en voor en na je lcd plaatst.

Als je nieuwe fresnels bestelt, let dan op dat ze overeenkomen met het brandpunt van het objectief uit je ohp (rond de 300mm)
Dan zijn de spullen uit je ohp zeker bruikbaar!

-berekenen waar alles precies moet komen, is simpel als je de optiek uit een ohp gebruikt: meet de afstanden tussen de verschillende onderdelen als ze in de ohp zitten en pas die afstanden dan toe op je eigen behuizing

- de 'kop' van de OHP (ik neem aan dat je het objectief/tripletlens bedoeld?) kan je bewegen door een simpel mechanisme; 2 in elkaar passende pvc buizen,waarvan de kleinste net rond de lens past. Zo kan je de lens (in de pvc met de kleinste diameter) makkelijk verschuiven in de pvc met iets grotere diameter.

Let ook op dat je het lcd goed koelt! (800W is warm )
Je zou na verloop van tijd, of meteen als je het ziet zitten, kunnen overschakelen naar een HQI lamp (250W of evt 400W) omdat die wat minder stroom verbruiken maar evenveel licht opbrengen.

succes met de bouw en zeker eens in de wiki op deze site kijken!
crashbandicoot
Expert Boarder
graphgraph

Bedankt.

hier help je me al een heel eind op weg.
als ik wil overstappen of meteen wil beginnen met een HQI lamp moet ik ook een nieuwe behuizing kopen of kan die gewoon in het lampen standaard van de ohp lamp?
anders word het volgens mij al best duur en kan ik meteen beter alles nieuw kopen.

Heel erg bedankt.
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

Kan ik ook de lens van de OHP (de kop) uit elkaar halen? zodat ik niet in een hoek maar gewoon recht projecteer?
moet ik hier dan eventueel een nieuwe lens voor kopen?
en ik moet dus 2 fresnell's bestelen en 1 voor en 1 na de lcd plaatsen?

- | -
- | -
- | -
- | -
- | -
fresnel 1 |Lcd| fresnell 2

op die manier?

groetjes
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

Hoi,

als je een hqi lamp wil kopen moet je inderdaad armatuur en voorschakelapparaat bij kopen. Hier op dit forum stellen een aantal mensen dat wel te koop. Je kan eens rondkijken op het verkoop-topic.
De voorschakelapparatuur van een halogeenlamp is dus verschillend dan die van een HQI-lamp.

De "kop" van de OHP kan je inderdaad uit elkaar halen. Dan heb je de lens en de optische spiegel apart. Zo heb ik het ook gedaan. De lens blijft gewoon zijn werk doen hoor , hiervoor moet je geen nieuwe lens kopen, dat is nogal duur..
Let wel op dat je je lcd scherm anders zal moeten plaatsen (ondersteboven en achterstevoren) als je zonder spiegel werkt.

Je moet inderdaad 2 verschillende fresneles bestellen, de opstelling zoals jij die 'tekende' is een goeie!

Hoe korter de brandpuntafstand van je eerste fresnel (tss de lamp en het lcd), hoe dichter je je lamp kan plaatsen (maar met een 15" mag je niet té kort gaan, want anders kan je lamp niet de volledige oppervlakte van je lcd beschijnen). Normaal gezien liggen de brandpunt afstanden van de standaard ohp fresnels reond de 200mm à 220 mm voor de 1e fresnel (tss lamp en lcd) denk ik, en de brandpunt afstand van de 2e fresnel (tussen lcd en tripletlens) rond de 300mm. Ik weet hiet niet precies maar het moet zoiets zijn. Hoogstwaarschijnlijk vind je hier wel ergens de exacte brandpuntafstanden.

succes!
crashbandicoot
Expert Boarder
graphgraph

als je wil, ik heb nog een 25OW HQI set liggen bedenk ik plots.
Deze geeft een lichtstroom van 20000 lumen (wat ongeveer overeenkomt met de lichtopbrengst van een 800W halogeen!), heeft bovendien een lichttemperatuur van 5100k, dus daglicht (waardoor je kleuren veel mooier en vooral echter zullen overkomen) en is minder warm dan de halogeenlamp waardoor koeling een stuk makkelijker wordt.

(zowel lamp, als armatuur, als voorschakelapparatuur)

je ziet maar
crashbandicoot
Expert Boarder
graphgraph
Last Edit: 2010/03/01 14:41 By crashbandicoot.

het lijk mij fijn om deze van je over te kopen.
alleen heb ik niet te veel geld, omdat ik bijna 18 ben en mijn rijbewijs meteen wil gaan halen.

hoe kan ik deze dan het best koelen? want ik heb al gelezen dat je lucht moet weg zuigen en niet moet blazen. en moet ik dan ook nog het lcd koelen of alleen het stuk tussen de eerste fresnell en de lamp?

hoeveel had je in gedachten?

heeft er verder iemand ook nog fan's, fresnell's en een ir/uv filter?

Groetjes,
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

Hoi

Wat de koeling betreft, dat kan je inderdaad op twee manieren doen.
-Ofwel je lcd koelen
-Ofwel de warmtebron meteen koelen, namelijk de lamp
(ofwel allebei)

Als je het lcd wilt koelen, kan je een ventilator plaatsen die lucht van buiten je behuizing tussen de fresnels en het lcd blaast

Als je de lamp wilt koelen, moet de lucht inderdaad van de lamp weggezogen worden. Er wordt beweerd dat de lamp dan minder snel gaat springen of barsten. In je OHP zit waarschijnlijk een koelingsmechanisme ingebouwd die de 800W lamp koelt. Die zou je alvast kunnen recycleren en gebruiken.

Fans kan je vinden in kapotte pc-voedingen, een 12V adapter van een oud of kapot elektronisch apparaat kan dienst doen als voeding. Maar je kan ze ook nieuw kopen natuurlijk..

Naast koeling door luchtverplaatsing, kan je het lcd ook koel houden door een glaasje tussen de lamp en de fresnels+lcd constructie.
Een IR/UV filter is een glaasje die de eigenschap heeft om IR-licht (warmte dus) en UV licht tege te houden.

Wat het UV filter betreft, kan je je er de noodzaak van afvragen. De meeste HQI-lampen hebben standaard een UV filterende glasmantel (UV STOP), dit zou het UV licht dat de lamp uitstraalt dus eigenlijk ook al moeten tegenhouden. Het UV licht zou na verloop van tijd je lcd aantasten, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Zelf gebruik ik geen UV filterend glaasje (hqi is wel UV STOP) en na een jaar frequent gebruik heb ik nog niets gemerkt. De kleuren blijven ‘levendig’ (in de mate van het moigelijke) en het contrast ook.

Wat het IR licht filteren betreft, dat is wél belangrijk. Je kan bijvoorbeeld al een stukje gehard glas gebruiken, dat kan tegen de hitte van je lamp en filtert ook al voor een stuk de warmte. (ik zeg het je omdat ik las dat je het zo goedkoop mogelijk wou houden..)
En ik heb ergens gelezen dat (gehard) glas zowiezo de eigenschap heeft van UV licht te filteren.

Voor de lichtset (alles ; 250W HQI lamp, armatuur, ballast, starter) zou ik 45€ vragen + verzendkosten (tenzij je er om kan komen, ik woon in België, Leuven).

Groetjes en succes !

ps, lumenlab.com/wiki/index.php/DIY_Projector_Guide
crashbandicoot
Expert Boarder
graphgraph
Last Edit: 2010/03/01 18:46 By crashbandicoot.

Beste,

ik wil graag de lampen set van u overnemen.
zou u mij hierover nog wat informatie en foto's kunnen versturen via de mail?
it_cud_b_sneaky@hotmail.com

ik heb op de lampen set na dus nog 2 fresnell's een lcd scherm en nu ik de OHP niet gebruik en wss dus ga verkopen ook een nieuwe lens nodig?
en hoe zit het nu dan met scherp stellen? of kan dit nog op de zelfde manier.

het is de eerste keer dat ik een beamer bouw, dus heb er nog niet zo veel verstand van en vind het erg fijn dat uw mij hiermee helpt.

Groetjes,
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

hoi, heb je net een mailtje gestuurd

zoals je zelf zegt, je hebt hoofdzakelijk

een lampenset
2 fresnels
een lcd
een objectief (liefst triplet lens)

nodig.

De lichtopbrengst van je lamp kan je vergroten door een reflector achter je lamp te plaatsen en een condenserlens voor je lamp te plaatsen (deze bundelt het licht uit je lamp samen en richt het mooi op je eerste fresnel)

zowel de reflector als de condenser zitten standaard in een ohp? Je kan ze ook apart kopen, wrs in dezelfde winkel als diegene waar je fresnels zou kopen.

he tkan zijn dat je reflector te klein is voor een hqi lamp (dat moet je testen), maar er bestaan (goedkope) oplossingen. bvb www.allinbox.com/technique/pimalator/pimalator.htm

Scherpstellen doe je door de afstand tussen je objectief en je fresnel lens aan te passen. Je kan een systeem maken met 2 pvc buizen (zoals al vermeld) waar de kleinste pvc buis met objectief dan in de grotere pvc schuift, zoiets: www.allinbox.com/technique/support_objec...support_objectif.htm

Soms heb je ook lenzen die op zich als een soort schroef werken. Door de lenzen onderling binnen de tripletlens van positie te veranderen kan je scherpstellen. Het gaat hier om een "varifocal" (moet je maar eens in google intikken). zo'n lens is handig, want de lens zelf moet niet bewegen, door aan het hendeltje te draaien en de lenzen binnenin te verschuiven stel je dan scherp.
Soms zitten zulke lenzen ook in een OHP.

hopelijk lukt het je!

en als je nog vragen hebt, stel maar, ik help je graag.

crashbandicoot
Expert Boarder
graphgraph

Go to topPage: 1
Banner
Copyright © 2010 Dity.nl. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.