Home Forum
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?

[15"][HQI_400]Heer Nepumuks ZWARTE KOLOS
(1 viewing) (1) Guest
Go to bottomPage: 1
TOPIC: [15"][HQI_400]Heer Nepumuks ZWARTE KOLOS
[15"][HQI_400]Heer Nepumuks ZWARTE KOLOS 4 Years, 3 Months ago Karma: 0
Vervolg uit Heer Nepumuks projector dagboek http://www.diybeamer.nl/forum/viewtopic.php?t=2278

Na een dikke maand op zolder als een soort doctor Frankenstein aan mijn creatie gewerkt te hebben, heb ik de kolos afgelopen weekend het leven ingeblazen en hem overeind geholpen. Wat is het een mooi gevaarte geworden. 42 kilo schoon aan de haak 8O

Afmetingen behuizing: 40 x 40 x 100 cm. Incl. wielen en objectief/spiegel is de hoogte ca. 125 cm (ooghoogte wanneer je op een bureaustoel zit).

ingredienten:
- 15" BenQ FP51G beeldscherm: 1024 x 768 pixels, contrast 400:1, responsetime 12 ms. Zeer eenvoudig te strippen zonder FCC-issue.
- 400 Watt Osram HQI-TS daglicht lamp & voorschakelapperaat, starter en condensator voor parallelle compensatie van 40 uF.
- 1 behuizing van een oude dvd-drive.
- 1 coldmirrorreflector diameter 64 mm.
- 3 goedkope ventilatoren van 120 mm, 230 V.
- Triplet objectief met een brandpunt van 345 mm, diameter 70 mm.
- Fresnellenzen uit een OHP 310 x 310 mm. Fresnel 1 f=214, fresnel 2 f=326
- Hittewerend Borofloat weissglass met opgedampte IR/UV beschermingslaag.
- ca. 10 meter installatiedraad van 2,5mm.
- 2 dubbelpolige schakelaars met lampje.
- 1 temperatuurmeter.
- 15 mm. dik MDF voor de behuizing.
- 5 spuitbussen matzwarte hittebestendige verf.
- 1 potje acryl grondverf & 1 potje acryl zijdeglans zwarte verf.
- 3 aluminium roosters.
- afzuigkap filterstof.
- 6 meter aluminium hoekprofielen.
- 4 zwenkwielen waarvan 2 voorzien van een rem.
- 2 kisthandgrepen.
- 2 standaard handgrepen.
- 1 PVC lijmmof, diameter 125 mm.
- 1 speciedeksel, diameter 125 mm.
- 1 bureaulampverstelmechanisme.
- 1 oppervlaktespiegel van 110 x 179 mm.
- 6 meter m8 draadstang.
- 1 meter m6 draadstang.
- stukje steenwol van ca 10 x 10 x 2 cm.
- Een hele zooi aan schroefjes, moertjes, boutjes, etc. etc.

Totale kosten ca. E. 650,-

Dankzij dit forum heb ik bovenstaande ingredienten op de juiste manier bij elkaar weten te gooien en er met het juiste gevoel mee weten te kokkerellen. Speciale dank aan peertje, wouter85, n00b, DiMenSioN, flipster_dude, Vennox, Roberto, steven_cooreman, repeltje, CyberDevil, BuG2FiX, en Techniman voor hun reacties en tips en uiteraard eenieder die zijn/haar kennis op dit forum deelt.

Het resultaat van een maand lang gerammel op zolder:

.......voorkant..............linkerkant.............rechterkant.............achterkant.............bovenkant.............onderkant......

De voorkant is tevens het deurtje. Aan de linkerkant bevindt zich het bedieningspaneel, een ventilatoruitgang van het lampencompartiment, een kisthandgreep en de sluiting v.h. deurtje. Aan de rechterkant bevinden zich twee ventilatoren, 1 van het lampencompartiment en 1 van het TFT/objectief compartiment. Aan de achterkant bevindt zich de luchtinlaat voor het TFT/objectief compartiment. Op de bovenkant zit het objectiefverstelmechanisme en de verstelbare oppervlaktespiegel. Aan de onderkant bevinden zich luchtinlaatgaten voor het lampencompartiment, 2 zwenkwielen zonder rem en twee met rem en twee handvaten.

Even leven inblazen:

De Kolos heeft (na enkele uren draaien) een relatief constante lichaamstemperatuur van 22,1 graden (gemeten nabij het scherm) bij een buitentemperatuur van 17 graden:

En natuurlijk de resultaten:

Bovenstaande projecties zijn ruim 3,5 x 2,5 meter. Bij een (maximaal mogelijke kijkafstand van 3 meter wordt je werkelijk helemaal in de film gezogen. Uiteindelijk werkte de projectie echter toch te groot om aangenaam te zijn om naar te kijken. Vooral bij snel bewegende beelden.

Ik heb aldus het bureaublad van mijn computer zwart gemaakt en alle ikoontjes in het midden op een hoop gegooid. Met de DVD-software kun je het beeld zo groot of klein maken als je wil. Dit heb ik uiteindelijk gedaan totdat de projectieafmetingen aangenaam waren om naar te kijken (grappig detail: het ikoontje van 'mijn computer' heb ik op een hangende bloempot geplaatst):

Wat ook leuk werkt: een haardvuur DVD Het verbaasd me dat de brandweer niet voor de deur stond, want van buiten moet het haast lijken alsof de woonkamer in de hens staat 8)

En de muur waarop bovenstaande beelden werden geprojecteerd:

De breedte van de kamer is 3,5 meter. De projector had ik zo goed als tegen de muur gezet (projectieafstand ca. 3,30 meter). Voor de projector had ik de bank gezet zodat mooi over onze hoofden heen geprojecteerd werd (kijkafstand aldus ca 3 meter). Dit werkte prima.

Nadeel is alleen dat het objectief niet verder kon zakken. Bij een afstand van 3 meter is het beeld haarscherp, bij 3,30 meter een tikkeltje wazig, wat overigens niet echt opvalt als je een film kijkt. Helaas kan ik de bovenplaat met het objectief niet verder laten zakken omdat deze bovenop het bedieningspaneel rust. Ik zou wel de 2e fresnel iets dichter naar het objectief kunnen brengen om bij 3,30 meter wel volledig scherp beeld te krijgen. Maar de projector gaat deel uitmaken van een theaterproject waarbij de projectieafstand maximaal 3 meter zal zijn. Dus dan speelt dit 'probleempje' geen rol meer. Dus ik laat hem zoals hij is.

Probleempje twee was, dat wanneer het objectief helemaal naar beneden is, hij net op de rand van de behuizing projecteerd. Resultaat is dat de onderste rand van de projectie donker/wazig is (beperkt zich tot de taakbalk v.h. bureaublad). met de verstelbare spiegel was dit enigszins op te vangen. Bij het uiteindelijke doel v.d. projector zal het objectief echter iets hoger moeten om scherp te stellen en valt dit tweede probleempje dus ook weg. Daarnaast reflecteerde de aluminium rand de taakbalk waardoor deze midden in de projectie wazig gespiegeld zichtbaar was. Bij een niet aanwezige taakbalk geen probleem.

Probleempje drie was dat de fresnellenzen uit een OHP van 310 x 310 mm net iets te klein zijn i.v.m. met de schuine hoekjes. In alle vier de hoeken van de projectie valt een klein schuin hoekje weg. Bij een volledige 4:3 projectie valt dit op. Bij een breedbeeldprojectie valt ook dit probleempje weg. En aangezien de meeste films tegenwoordig breedbeeld zijn, is het geen noemenswaardig probleem.

Probleempje vier: als je de ventilatoren aanzet, lijkt het wel alsof een afzuigkap op volle toeren draait. Tijdens het kijken van een film viel dit geluid gelukkig nauwelijks nog op. Ik heb dan ook de goedkoopste ventilatoren gebruikt. Bij het theaterproject komt de projector in een andere ruimte te staan dan waar de toeschouwers zich bevinden, dus dan hoor je dit toch niet.

De kisthandvaten had ik eerst boven de roosters gemonteerd in het midden van de behuizing. Dit was echter niet praktisch om hem te tillen. En aangezien er wielen onder zitten hoeft hij alleen gedragen te worden als hij een trap op of af moet. Ik heb de handvaten dus helemaal bovenaan gemonteerd en aan de onderkant nog twee handvaten. Op deze wijze kan hij met twee personen veilig over een trap vervoerd worden.

De muur waarop ik projecteerde heeft een hele grove structuur. Dit viel echter helemaal niet op tijdens de projectie. Voordeel is dat de projectie zelfs bij een kijkhoek van bijna 45 graden nog goed zichtbaar is. Dus bij gebruik van projectieverf: gooi er gerust een flinke hand zand doorheen.

Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Het gaf werkelijk een kick om zo'n loeigrote projectie in de woonkamer te hebben van zo'n hoge kwaliteit. Super!!!!!!!! 8)

Omdat deze projector uiteindelijk dus deel gaat uitmaken van een theaterproject (ik verwacht hier nog ca. 2 jaar aan te moeten werken voordat het geheel klaar is) en ik toch thuis m'n bioscoopje wil hebben, denk ik dat ik over een tijdje nog een projector ga maken. Deze keer stel ik mezelf echter de uitdaging om hem zo klein mogelijk te maken met een zo hoog mogelijke kwaliteit. Ik heb er in ieder geval ca. 2 jaar de tijd voor om dit uit te vogelen. Tot die tijd wordt het even genieten geblazen van de Zwarte Kolos.
Heer Nepumuk
Expert Boarder
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
The administrator has disabled public write access.

Bestaat er iemand die een zwaardere beamer heeft??

Hij is flink aan de maat, maar dat maakte toch niet uit, ziet er goed uit! =D>

groeten,

R11i
R11i
Senior Boarder
graphgraph

ja, het is wel een bakbeest..... maar daardoor goed stevig voor zijn doel.
Heer Nepumuk
Expert Boarder
graphgraph

42 kilo :o 8O het eerste woord wat in me opkwam toen ik dit las: BRUUT :twisted:

maar echt super resultaat moet ik zeggen! als ik in de toekomst ook een 15" zal maken (en dat zal hopelijk nog wel) weet ik wel dat ik dit nog eens doorlees :wink:

maar echt mooi ding geworden, projector zelf en het resultaat! klasse!!

verder nog veel plezier dan ermee (iig de komen 2 jaar nog dan :wink: )
Roberto
Platinum Boarder
graphgraph
ernst_en_bobbie88@hotmail.com

Ziet er allemaal strak uit!! En nog snel gedaan ook nog.
Ik projecteer momenteel ook nog op een grof gestuukte (witte) muur, en dat valt tijdens de projectie idd nauwelijk op. Zelf denk ik er nog wel aan om een ikea rolgordijn aan te schaffen, slechter zal de projectie er niet door worden.

Ik ben benieuwd wat de tweede projector gaat worden :wink:
wouter85
Gold Boarder
graphgraph

Keurig resultaat, zowel de beamer als de projecties! Ik kan alleen hopen dat ik zometeen ook in staat zal zijn om een en ander zo netjes te verwerken; ik vind het prachtig om te zien hoe je alles hebt bekabeld!

Heel veel plezier!
ikerstges
Junior Boarder
graphgraph

Dank jullie. Ik ben er dan ook best trots op.

.... ik vind het prachtig om te zien hoe je alles hebt bekabeld...

Dat vond ik zelf wel belangrijk, zodat, als ik iets wil veranderen, ik niet eerst helemaal moet gaan uitvogelen hoe de kabels in elkaar zitten. Ik kan nu in een oogopslag precies zien welke kabel waar naartoe loopt.

Niet echt zichtbaar op de foto's, maar de kabels die naar beneden lopen naar de schakelapperatuur voor de lamp en de twee ventilatoren van het lampencompartiment lopen door een stuk pvc-electrobuis die ik met hittebestendige verf heb bespoten (deze zit in de achterste rechterhoek). Dit stuk buis loopt vanaf de eerste fresnel tot onder de plaat waar de lamp op gemonteerd is. Wacht, op deze foto is het wel zichtbaar:

Heer Nepumuk
Expert Boarder
graphgraph

Heel mooi en netjes afgewerkt.

Het nadeel van het verkleinen van je projectie met de software is dat je licht-intensiteit onbenut laat. Je zou ook eens met een brillenglas kunnen proberen een groter brandpunt voor je objectief te maken. (brillenglas correctie) Er zijn verschillende online applets waarmee je de benodigde sterkte kunt uitrekenen.
DiMenSioN
Administrator
graph

stoerrrr, groot, maar stoerrr. afwerking is mooi ook, vooral binnenin ziet het er superstrak uit. een voorbeeld voor anderen!

zou je niet overwegen om (gezien de ruimte die je nog overhebt in de kast) er ook niet een pc'tje in te bouwen?
BuG2FiX
Expert Boarder
graphgraph

Mijn complimenten, voor het uiterlijk en resultaat.

Ik reageer niet zo vaak op het forum, maar volg bijna alles, dus ook jouw project.
Ik moet zeggen dat je je doel welke je zelf hebt gesteld goed hebt behaald en zo zie je dat een ieder zijn eigen insteek heeft voor het maken van zijn eigen beamer.
Jouw insteek was een nette beamer met een zo groot mogelijke projectie van hoge kwaliteit op een zo kort mogelijke afstand, de mijne was een zo'n compact mogelijke beamer van redelijke kwaliteit met een mooi uiterlijk oftewel koopbeamer benaderend.
In beide gevallen iig niet zo'n rommelkist die er niet uitziet alleen maar vanwege de projctie en het al dan niet goede resultaat (jongens voel je niet direct aangesproken, ik respecteer uiteraard iedereen die zijn uiterste best doet om zijn eigen beamer te maken), maar een goed doordacht ontwerp met leuke noviteiten.

Jij hebt van te voren goed aan ons uitgelegd wat je wou bereiken en voor welk doel het diende en was je er dus heel bewust van het gewicht en de afmeting die jouw Kolos zou krijgen.
In al jouw updates is het ook wel duidelijk geworden dat je de theorie achter de DIY-beamer ook goed hebt doorgevoerd en waarbij je ons ook nog eens van veel nuttige tips hebt voorzien.
Gefeliciteerd met je (en nu ook een beetje van ons) zeer geslaagde zelfgemaakte aanwinst.
Ik kijk iig vol belangstelling uit naar je volgende compacte project.
dimac
Gold Boarder
graphgraph

....zou je niet overwegen om (gezien de ruimte die je nog overhebt in de kast) er ook niet een pc'tje in te bouwen?

Daar zit ik wel aan te denken, want ik moet nu telkens mijn computer loskoppelen en naar beneden slepen. Ik zat ook te denken aan een scart naar VGA kabel om te kijken of ik de DVD speler rechtstreeks op het scherm kan aansluiten. Wanneer dit niet werkt zal ik een VGA-box erbij moeten aanschaffen. En dan is de overweging wel interessant om financieel te overwegen waar ik meer baat bij zou hebben: computertje of kabel & VGA-box & goedkope kleine DVD-speler. Ik ga me hier eens rustig in verdiepen.

Met dat brillenglas moet ik inderdaad eens gaan uitproberen. Nadeel is wel dat ik dan waarschijnlijk met mijn spiegel in de weg zit, tenzij dat brillenglas maar een paar mm van het objectief af hoeft te komen.

Dimac, ik heb jou beamer ondertussen al meerdere malen zitten bewonderen. Hij stimuleert absoluut om er zelf ook iets fraais van te maken. Voor mijn nieuwe beamerproject zit die van jou vastgebrand in mijn geheugen alsook Dimension's Psone beamertje. Wat dat betreft zal ik jullie dagboeken nog wel vaker gaan doorspitten voordat ik aan een definitief ontwerp ga beginnen. Deze keer zal de uitdaging zijn: zo klein mogelijk, inwendig en uitwendig zo professioneel mogelijk afgewerkt, een zo goed mogelijk resultaat met zo klein mogelijke onderdelen. Oh, en zo stil mogelijk deze keer :wink:
Heer Nepumuk
Expert Boarder
graphgraph

[15"][HQI_400]Heer Nepumuks ZWARTE KOLOS 4 Years, 3 Months ago Karma: 5
Fantastisch werk, resultaten zien er geweldig uit op de foto's!
Mesh
Moderator
graphgraph
ICQ#: 61369633 ossdorp2000@hotmail.com

Re:[15"][HQI_400]Heer Nepumuks ZWARTE KOLOS 10 Months, 2 Weeks ago Karma: 0
Wauw, dat ziet er echt geweldig uit!
Hoe gaat het na 3 jaar met dat theater-project?
niels241
Fresh Boarder
graphgraph
Last Edit: 2009/10/24 09:56 By niels241.

Re:[15"][HQI_400]Heer Nepumuks ZWARTE KOLOS 6 Months, 1 Week ago Karma: 0
super nice.
ik wil dit ook doen maar heb een paar vraagjes:
hoe kan je de beamer nu scherp stellen want je kan de kop niet verstellen.
zijn de lamp en de anderen dingen op de fresnell's na uit een OHP? (dit wil ik namenlijk ook doen)
waarom heb je 2 fresnells nodig? in een normale OHP zit er tog ook maar 1?
zou je mij anders een ontwerp kunnen sturen hoe jij het gemaakt hebt?

groetjes,
DIY-OHP/Beamer
Fresh Boarder
graphgraph

Go to topPage: 1
Banner
Copyright © 2010 Dity.nl. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.