Vervolg uit Heer Nepumuks projector dagboek
http://www.diybeamer.nl/forum/viewtopic.php?t=2278
Na een dikke maand op zolder als een soort doctor Frankenstein aan mijn creatie gewerkt te hebben, heb ik de kolos afgelopen weekend het leven ingeblazen en hem overeind geholpen. Wat is het een mooi gevaarte geworden. 42 kilo schoon aan de haak 8O
Afmetingen behuizing: 40 x 40 x 100 cm. Incl. wielen en objectief/spiegel is de hoogte ca. 125 cm (ooghoogte wanneer je op een bureaustoel zit).
ingredienten:
- 15" BenQ FP51G beeldscherm: 1024 x 768 pixels, contrast 400:1, responsetime 12 ms. Zeer eenvoudig te strippen zonder FCC-issue.
- 400 Watt Osram HQI-TS daglicht lamp & voorschakelapperaat, starter en condensator voor parallelle compensatie van 40 uF.
- 1 behuizing van een oude dvd-drive.
- 1 coldmirrorreflector diameter 64 mm.
- 3 goedkope ventilatoren van 120 mm, 230 V.
- Triplet objectief met een brandpunt van 345 mm, diameter 70 mm.
- Fresnellenzen uit een OHP 310 x 310 mm. Fresnel 1 f=214, fresnel 2 f=326
- Hittewerend Borofloat weissglass met opgedampte IR/UV beschermingslaag.
- ca. 10 meter installatiedraad van 2,5mm.
- 2 dubbelpolige schakelaars met lampje.
- 1 temperatuurmeter.
- 15 mm. dik MDF voor de behuizing.
- 5 spuitbussen matzwarte hittebestendige verf.
- 1 potje acryl grondverf & 1 potje acryl zijdeglans zwarte verf.
- 3 aluminium roosters.
- afzuigkap filterstof.
- 6 meter aluminium hoekprofielen.
- 4 zwenkwielen waarvan 2 voorzien van een rem.
- 2 kisthandgrepen.
- 2 standaard handgrepen.
- 1 PVC lijmmof, diameter 125 mm.
- 1 speciedeksel, diameter 125 mm.
- 1 bureaulampverstelmechanisme.
- 1 oppervlaktespiegel van 110 x 179 mm.
- 6 meter m8 draadstang.
- 1 meter m6 draadstang.
- stukje steenwol van ca 10 x 10 x 2 cm.
- Een hele zooi aan schroefjes, moertjes, boutjes, etc. etc.
Totale kosten ca. E. 650,-
Dankzij dit forum heb ik bovenstaande ingredienten op de juiste manier bij elkaar weten te gooien en er met het juiste gevoel mee weten te kokkerellen. Speciale dank aan peertje, wouter85, n00b, DiMenSioN, flipster_dude, Vennox, Roberto, steven_cooreman, repeltje, CyberDevil, BuG2FiX, en Techniman voor hun reacties en tips en uiteraard eenieder die zijn/haar kennis op dit forum deelt.
Het resultaat van een maand lang gerammel op zolder:

.......voorkant..............linkerkant.............rechterkant.............achterkant.............bovenkant.............onderkant......
De voorkant is tevens het deurtje. Aan de linkerkant bevindt zich het bedieningspaneel, een ventilatoruitgang van het lampencompartiment, een kisthandgreep en de sluiting v.h. deurtje. Aan de rechterkant bevinden zich twee ventilatoren, 1 van het lampencompartiment en 1 van het TFT/objectief compartiment. Aan de achterkant bevindt zich de luchtinlaat voor het TFT/objectief compartiment. Op de bovenkant zit het objectiefverstelmechanisme en de verstelbare oppervlaktespiegel. Aan de onderkant bevinden zich luchtinlaatgaten voor het lampencompartiment, 2 zwenkwielen zonder rem en twee met rem en twee handvaten.
Even leven inblazen:
De Kolos heeft (na enkele uren draaien) een relatief constante lichaamstemperatuur van 22,1 graden (gemeten nabij het scherm) bij een buitentemperatuur van 17 graden:
En natuurlijk de resultaten:
Bovenstaande projecties zijn ruim 3,5 x 2,5 meter. Bij een (maximaal mogelijke kijkafstand van 3 meter wordt je werkelijk helemaal in de film gezogen. Uiteindelijk werkte de projectie echter toch te groot om aangenaam te zijn om naar te kijken. Vooral bij snel bewegende beelden.
Ik heb aldus het bureaublad van mijn computer zwart gemaakt en alle ikoontjes in het midden op een hoop gegooid. Met de DVD-software kun je het beeld zo groot of klein maken als je wil. Dit heb ik uiteindelijk gedaan totdat de projectieafmetingen aangenaam waren om naar te kijken (grappig detail: het ikoontje van 'mijn computer' heb ik op een hangende bloempot geplaatst):
Wat ook leuk werkt: een haardvuur DVD

Het verbaasd me dat de brandweer niet voor de deur stond, want van buiten moet het haast lijken alsof de woonkamer in de hens staat

8)
En de muur waarop bovenstaande beelden werden geprojecteerd:
De breedte van de kamer is 3,5 meter. De projector had ik zo goed als tegen de muur gezet (projectieafstand ca. 3,30 meter). Voor de projector had ik de bank gezet zodat mooi over onze hoofden heen geprojecteerd werd (kijkafstand aldus ca 3 meter). Dit werkte prima.
Nadeel is alleen dat het objectief niet verder kon zakken. Bij een afstand van 3 meter is het beeld haarscherp, bij 3,30 meter een tikkeltje wazig, wat overigens niet echt opvalt als je een film kijkt. Helaas kan ik de bovenplaat met het objectief niet verder laten zakken omdat deze bovenop het bedieningspaneel rust. Ik zou wel de 2e fresnel iets dichter naar het objectief kunnen brengen om bij 3,30 meter wel volledig scherp beeld te krijgen. Maar de projector gaat deel uitmaken van een theaterproject waarbij de projectieafstand maximaal 3 meter zal zijn. Dus dan speelt dit 'probleempje' geen rol meer. Dus ik laat hem zoals hij is.
Probleempje twee was, dat wanneer het objectief helemaal naar beneden is, hij net op de rand van de behuizing projecteerd. Resultaat is dat de onderste rand van de projectie donker/wazig is (beperkt zich tot de taakbalk v.h. bureaublad). met de verstelbare spiegel was dit enigszins op te vangen. Bij het uiteindelijke doel v.d. projector zal het objectief echter iets hoger moeten om scherp te stellen en valt dit tweede probleempje dus ook weg. Daarnaast reflecteerde de aluminium rand de taakbalk waardoor deze midden in de projectie wazig gespiegeld zichtbaar was. Bij een niet aanwezige taakbalk geen probleem.
Probleempje drie was dat de fresnellenzen uit een OHP van 310 x 310 mm net iets te klein zijn i.v.m. met de schuine hoekjes. In alle vier de hoeken van de projectie valt een klein schuin hoekje weg. Bij een volledige 4:3 projectie valt dit op. Bij een breedbeeldprojectie valt ook dit probleempje weg. En aangezien de meeste films tegenwoordig breedbeeld zijn, is het geen noemenswaardig probleem.
Probleempje vier: als je de ventilatoren aanzet, lijkt het wel alsof een afzuigkap op volle toeren draait. Tijdens het kijken van een film viel dit geluid gelukkig nauwelijks nog op. Ik heb dan ook de goedkoopste ventilatoren gebruikt. Bij het theaterproject komt de projector in een andere ruimte te staan dan waar de toeschouwers zich bevinden, dus dan hoor je dit toch niet.
De kisthandvaten had ik eerst boven de roosters gemonteerd in het midden van de behuizing. Dit was echter niet praktisch om hem te tillen. En aangezien er wielen onder zitten hoeft hij alleen gedragen te worden als hij een trap op of af moet. Ik heb de handvaten dus helemaal bovenaan gemonteerd en aan de onderkant nog twee handvaten. Op deze wijze kan hij met twee personen veilig over een trap vervoerd worden.
De muur waarop ik projecteerde heeft een hele grove structuur. Dit viel echter helemaal niet op tijdens de projectie. Voordeel is dat de projectie zelfs bij een kijkhoek van bijna 45 graden nog goed zichtbaar is. Dus bij gebruik van projectieverf: gooi er gerust een flinke hand zand doorheen.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Het gaf werkelijk een kick om zo'n loeigrote projectie in de woonkamer te hebben van zo'n hoge kwaliteit. Super!!!!!!!! 8)
Omdat deze projector uiteindelijk dus deel gaat uitmaken van een theaterproject (ik verwacht hier nog ca. 2 jaar aan te moeten werken voordat het geheel klaar is) en ik toch thuis m'n bioscoopje wil hebben, denk ik dat ik over een tijdje nog een projector ga maken. Deze keer stel ik mezelf echter de uitdaging om hem zo klein mogelijk te maken met een zo hoog mogelijke kwaliteit. Ik heb er in ieder geval ca. 2 jaar de tijd voor om dit uit te vogelen. Tot die tijd wordt het even genieten geblazen van de Zwarte Kolos.